La gralla és actualment un instrument popular a Catalunya, i està
considerada com un dels instruments tradicionals del país. Coneixem amb
un cert detall la seva història a partir del segle XIX, sobretot lligada
al seu ús en l’activitat castellera i festiva. Però si retrocedim en el
temps, haurem d’admetre que no en coneixem la història anterior ni el
seu origen. Si abans no existien els castells, el seu ús havia d'anar
lligat a altres activitats. El problema és complexe per diversos motius:
tal com hem vist ens ha canviat la funció, però també ens ha canviat el
nom: els textos d’abans del XIX, només es refereixen a la dulzaina o al
grall, però ens estem referint sempre al mateix instrument? D’altra
banda, la iconografia anterior al XVIII reflecteix un ús cortesà o
religiós, però no un ús popular. Finalment no tenim instruments
supervivents anteriors al XIX.
El ser humà, a diferència dels animals, utilitza eines. Per a
treballar, per a menjar, ... i també per a fer art. Com més adequada i
útil és l’eina, més l’home l’aprecia i la valora. Els instruments
musicals no són una excepció i el músic executant valora i cuida molt el
seu instrument, sap com s’ha de tractar, i sovint coneix d’on
procedeix, i qui l’ha fet. És molt probable que la seva curiositat
s’estengui no només al seu instrument propi, sino al tipus genèric i a
les varietats d’aquest instrument, així com a la seva història, recent i
remota. En aquest sentit, tots els violinistes saben qui va ser
Stradivarius i saben com són els seus instruments, encara que no n’hàgin
tingut mai cap a les mans. De fet, per a conèixer la història i
l’origen d’un tipus d’instrument concret, ens hi ajuden no només els
instruments conservats, sino les descripcions literàries i la
iconografia, tant en pedra, com en pintures o altres suports. Però quan
es tracta d’instruments antics que han caigut en desús molt abans del
temps present, és molt més difícil fer-ne el seguiment, perquè s’ha
perdut el fil conductor. Així, tenim molts noms d’instruments provinents
de fonts literàries antigues que no sabem atribuïr a un instrument
concret, i al revés, coneixem representacions iconogràfiques
d’instruments als quals no sabem quin nom li hem de donar. D’altra
banda, en les iconografies sovint no es veuen els instruments amb tant
de detall com voldriem; per exemple, com podem saber si un instrument
posat a la boca, té o no una llengüeta, i si aquesta és senzilla o
doble? I si parlem d’instruments tradicionals, la cosa encara es pot
complicar més perquè hi ha un problema latent amb aquests instruments:
d’on provenen? els va idear l’enginy d’un pastor, o d’un menestral
(visió predominantment romàntica però encara força acceptada
actualment), o bé originalment eren instruments cortesans o d’ús
eclesiàstic, produïts per artesans especialitzats, i dels quals els
instruments tradicionals són adaptacions o reproduccions (sovint més
rústiques i imperfectes)? I perquè no ens imaginem una utilització
simultània, com la dels músics del segle passat que tocaven al matí a
l’església, concert-vermut al migdia, sardanes a la tarda i ball a la
nit? És a dir, un mateix instrument per a un repertori canviant, segons
l’ús.En qualsevol cas, quan estudiem èpoques pretèrites com
l’Edat mitjana, no tenim cap iconografia o descripció literària que es
refereixi a un instrument
o a un ús popular, i la seva descripció és
essencialment del seu ús a la cort o a l’església. Per tant, ens queda
la incertesa de que tant podem suposar
que existia en paral·lel un ús popular d’aquell instrument, com que l’us
popular
va començar més tard. Pel que es refereix a l’instrument de doble canya
més estès a Europa des del segle XIII al XVIII, aquest és la xirimia,
així doncs que mirarem si en algun moment de la seva evolució, alguna de
les seves varietats d’instrument podia convertir-se en l’instrument
tradicional anomenat gralla.
Apart dels problemes cronològics, hem de
considerar els de l’extensió territorial de l’instrument, i en aquest
sentit la gralla catalana és molt similar a la dulzaina, gaita, i
xirimita que existeix en diverses parts d’Espanya, i potser no tant
similar als instruments populars anàlegs de la conca mediterrània.
En
definitiva, la història que pretenem reconstruïr és la de l’instrument
descrit a les fonts documentals antigues, malgrat que es refereixen
quasi sempre a un instrument culte, i incorporant a aquesta història els
detalls fragmentaris que podrien indicar-ne un ús popular.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada